بهترین غذاها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2- قسمت دوم

 برای تمام افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، انتخاب غذای صحیح سبب ایجاد احساس بهتر ، کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از افزایش یا کاهش  خطرناک قند خون می شود. انتخاب برخی غذاهای خاص می تواند تفاوت بزرگی در سلامت این افراد ایجاد کند.

 در بخش دوم به سراغ غذاهای بسیار عالی برای افراد دیابتی می رویم این  غذاها به تنظیم مقدار قند خون در این افراد کمک کرده یا حداقل از وخیم تر شدن وضعیت سلامت این افراد جلوگیری می کند:

سیب:حتماً این مثل معروف را "که با خوردن یک سیب در روز از ویزیت پزشک بی نیاز شوید " را شنیده اید، سیب دارای فواید زیادی برای افراد دیابتی  است:

·        سیب غنی از آنتی اکسیدان از جمله pectinاست، این آنتی اکسیدانها به بدن برای سم زدایی و خلاصی از اثرات نامطلوب رادیکالهای آزاد کمک می کند .

·        در مصرف سیب بدن احتیاج به انسولین کمتری دارد زیرا دارای قندهای  طبیعی خاص خود است.

·        پوست سیب مملو از فیبر است و ارزش آن مثل ارزش طلا است زیرا سبب بهبود هضم و بهبود سایر اعمال بدن می شود.

انار:اگر چه تصور می شود انار مملو از قند طبیعی است اما قند این میوه بروی میزان  قند خون شما تأثیر نمی گذارد. انار همچنین از طریق کاهش خطر آترواسکلروز (سختی عروق) برای بیماران دیابتی بسیار مفید است . آب انار به شکسته شدن پلاک های  تشکیل شده در عروق خونی کمک میکند.

پروتئین: برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شاید ندانسته به خودشان ضرر رسانند، آنها با محدود کردن مصرف پروتئین موجب ایجاد این ضررمی شوند. اگر چه مصرف زیاد از حد پروتئین می تواند برای شما مضر باشد اما بدن شما نیاز به مقدار خاصی پروتئین برای مقابله با تأثیرات قند دارد . پروتئینها به چندین طریق به بدن کمک می کنند اما مهمترین آن کمک به ساخت ماهیچه ها و سوزاندن  چربی است که این دو ،عوامل بسیار مهمی برای افراد دیابتی محسوب می شوند.

مقدار ایده آل مصرف پروتئین برای افراد دیابتی چقدر است؟ بین 15 تا 20 درصد کل انرژی روزانه ی هر فرد باید از طریق خوردن پروتئین تأمین شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از پروتئین  نظیر تخم مرغ، شیر و پنیر می تواند برای کلیه ها مضر باشد و کارکلیه ها برای فیلتر کردن  پروتئینها از مواد دفعی سخت می شود و فشار زیادی به کلیه ها تحمیل می گردد.

توجه کنید درمحاسبه ی مقدار کل پروتئینی که در روز مصرف می کنید، پروتئین های موجود درمیان وعده ها را نیز در نظر بگیرید.

همیشه به همه ی افراد دیابتی توصیه می شود قبل از انجام هر تغییری در رژیم غذایی خود با  پزشک مشورت کنند.

دیابت نوع 2 شرایطی است که شما باید با آن کنار آمده و با آن زندگی کنید  این بیماری به آهستگی و غیر قابل اجتناب روز به روز بدتر می شود اما شما باید بیماری را کنترل  کرده و سلامت خود را بهبود ببخشید.

منبع: diabetes- living.com